Pentru ca este intotdeauna un subiect de actualitate si pentru ca numarul agentilor economici care intra sub incidenta obligativitatii de a folosi casele de marcat este foarte mare, va prezentam mai jos cele mai importante aspecte in legatura cu aparatele de marcat fiscale. Care sunt categoriile de agenti economici care trebuie sa le foloseasca, in ce situatii se emit clientilor bonuri fiscale si care sunt cazurile in care se pot folosi chitantele, ce obligatii au agentii economici, care sunt sanctiunile pentru nerespectarea acestora, care este calendarul de implementare al noilor case de marcat cu jurnal electronic.
Cine trebuie să utilizeze aparate de marcat fiscale?
Conform OUG 28/1999, există două categorii de persoane juridice care trebuie să utilizeze case de marcat:
– persoanele juridice care livrează cu amănuntul bunuri și le încasează în numerar, cu card de debit/credit sau cu substitute de numerar (bonuri cu valoare fixă, tichete de masă, tichete cadou sau alte tipuri de tichete).
– persoanele juridice care prestează servicii către populație.
Ce înseamnă livrări cu amănuntul?
Conform legislației, comerțul cu amănuntul este activitatea desfăşurată de comercianţii care vând produse, de regulă, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora, iar comerțul cu ridicata este activitatea desfăşurată de comercianţii care cumpără produse în cantităţi mari în scopul revânzării acestora în cantităţi mai mici altor comercianţi sau utilizatori profesionali şi colectivi.
In conformitate cu prevederile art. 73 pct. 22 din OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare, si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei si cu interzicerea uneia dintre cele doua activitati. Agentii economici care efectueaza atat activitati de vanzare cu amanuntul, cat si cu ridicata trebuie sa organizeze respectivele activitati in spatii comerciale separate, cu gestiuni distincte pentru fiecare activitate, iar in contabilitate operatiunile trebuie reflectate corespunzator.
In situatia in care bunurile se vand din gestiunea cu amanuntul, pentru incasare trebuie utilizata casa de marcat, indiferent daca:
– vanzarea are loc catre o persoana fizica sau o persoana juridica;
– se emite sau nu se emite factura pe numele cumparatorului;
– incasarea se efectueaza partial sau integral.
Care sunt categoriile de activitati exceptate de la obligativitatea utilizarii caselor de marcat?
Conform OUG 28/1999, încasările efectuate din următoarele activităţi sunt exceptate de la obligativitatea folosirii caselor de marcat:
a) comerţul ocazional cu produse agricole din producţie proprie efectuat de către producătorii agricoli individuali, autorizaţi în condiţiile legii, în pieţe, târguri, oboare sau în alte locuri publice autorizate;
b) vânzarea de ziare şi reviste prin distribuitori specializaţi;
c) transportul public de călători în interiorul unei localităţi pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii, precum şi cu metroul;
d) activităţile pentru care încasările se realizează pe bază de bonuri cu valoare fixă tipărite conform legii – bilete de acces la spectacole, muzee, expoziţii, târguri şi oboare, grădini zoologice şi grădini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc şi altele similare;
e) activităţile de asigurări şi ale caselor de pensii, precum şi activităţile de intermedieri financiare, inclusiv activităţile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activităţile de schimb valutar cu numerar şi substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decât operaţiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta instituţiilor de credit, aparţinând acestor instituţii;
f) activităţile desfăşurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implică crearea unei societăţi comerciale
g) vânzarea obiectelor de cult şi serviciile religioase prestate de instituţiile de cult;
h) comerţul cu amănuntul prin comis-voiajori, precum şi prin corespondenţă, cu excepţia livrărilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine şi unităţile de alimentaţie publică, pe bază de comandă;
i) serviciile de instalaţii, reparaţii şi întreţinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
j) vânzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de către agenţiile de turism, definite potrivit legii;
k) încasarea la domiciliul clientului a contravalorii energiei electrice şi termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobilă, de poştă şi curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de Internet;
l) efectuarea lucrărilor de construcţii, reparaţii, amenajări şi întreţinere de locuinţe;
m) serviciile de transport feroviar public de călători în trafic intern şi internaţional, prestate de societăţi comerciale persoane juridice române, pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii;
n) activităţile de jocuri de noroc desfăşurate cu mijloace tehnice de joc ce funcţionează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
o) serviciile de parcări auto a căror contravaloare se încasează prin automate ce funcţionează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
p) livrările de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce funcţionează pe bază de acceptatoare de bancnote sau monede şi conţin un sistem de contorizare electronic şi/sau mecanic, ca parte integrată constructivă din automat, care să permită înregistrarea, evidenţierea şi controlul sumelor încasate, cu excepţia livrărilor de produse energetice.
q) comerţul de tip cash and carry desfăşurat de comercianţii care vând mărfuri prin sistemul de autoservire către persoane fizice înregistrate în baza de date a vânzătorului, în scopul utilizării acestora ca produse consumabile.”
Utilizatorii au obligatia sa elibereze clientilor bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amanuntul si/sau serviciile prestate si, la solicitarea acestora, le vor elibera si factura fiscala, in conditiile prevazute de Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Ce documente se emit clienților?
Cei care au obligația de a utiliza aparate de marcat fiscale emit și înmânează clienților exclusiv bonuri fiscale ca documente ce atestă plata contravalorii bunurilor livrate, dacă plata lor se face în numerar, card sau substitute de numerar cu o singură excepție: cea în care casa de marcat este stricată, situatie in care se emite clientilor chitanta. Astfel, utilizarea chitantei ca si modalitate uzuala de incasare a contravalorii marfurilor vandute se poate efectua numai in cadrul vanzarilor efectuate prin magazinele sau depozitele organizate pentru realizarea comertului cu ridicata.
La cererea clienților sunteți obligați să emiteți factură, indiferent de valoarea bunurilor livrate sau serviciilor prestate, indiferent dacă pe bon apare sau nu codul de înregistrare în scopuri de TVA al clientului, indiferent de tipul clientului – persoana fizica, societate comercială, PFA, etc. Emiterea facturii pentru cumpărăturile efectuate de clienți nu poate fi refuzată sub nici un motiv și se face pe loc de către operatorul casei de marcat.
Care sunt elementele obligatorii ce trebuie să apară pe bonul fiscal?
Conform OUG 28/1999, elementele minim obligatorii sunt:
- denumirea şi codul de identificare fiscală ale operatorului economic emitent;
- adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal;
- logotipul şi seria fiscală ale aparatului;
- numărul de ordine;
- data şi ora emiterii;
- denumirea fiecărui bun livrat sau serviciu prestat;
- preţul sau tariful unitar;
- cantitatea;
- valoarea pe fiecare operaţiune, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, cu indicarea cotei de taxă;
- valoarea totală a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adăugată;
- valoarea totală a taxei pe valoarea adăugată pe cote de taxă, cu indicarea nivelului de cotă;
- valoarea totală a operaţiunilor scutite de taxa pe valoarea adăugată, precum şi valoarea altor taxe care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată, dacă este cazul.
- unitatea de măsură
- codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului la solicitarea expresă a acestuia
Ce obligații aveți?
- Sa nu incepeti activitatea inainte de a va dota cu case de marcat.
- Să verificați în manualul de utilizare dacă există înscrise de către producătorul / distribuitorul casei de marcat, informații despre tipul și caracteristicile tehnice ale consumabilelor utilizate de către casa de marcat. Dacă nu există în manualul de utilizare aceste informații, solicitați, în scris, distribuitorului autorizat de la care aţi cumpărat aparatul sau unităţii acreditate completarea manualului de utilizare cu informaţii privind tipul şi caracteristicile tehnice ale consumabilelor. Trebuie să fiţi capabili să demonstraţi faptul că aţi făcut o astfel de solicitare.
- Să folosiţi exclusiv consumabile cu caracteristici tehnice şi de tipul celor menţionate în manualul de utilizare a casei de marcat, adica acele consumabile care asigură menţinerea lizibilităţii datelor pe perioada de arhivare prevăzută de lege.
- Să încheiați cu furnizorii consumabilelor contracte ferme conţinând clauze de livrare numai a consumabilelor de tipul şi cu caracteristicile tehnice prevăzute în manualul de utilizare, care să asigure menţinerea lizibilităţii datelor pe perioada de arhivare prevăzută de prezenta ordonanţă de urgenţă, clauze privind daunele la care sunt îndreptăţiţi utilizatorii în cazul nerespectării clauzelor contractuale de către furnizori şi să asigure arhivarea datelor.
- Sa mentionati in contractul de service pe care il aveti incheiat cu distribuitorii caselor de marcat, modalitatea concretă de notificare a acestora in cazul defectarii casei de marcat.
- În cazul defectării casei de marcat aveți obligația de a anunța unitatea de service autorizată conform modalitatii stabilite in contractul de service. Notificarea trebuie pastrata si prezentata in cazul unui eventual control.
- Pe toată perioada în care casa de marcat este indisponibilă, fiind defectă, aveți obligația de a înregistra vânzările efectuate în jurnalul cu regim special, livrat cu casa de marcat, precum și de a emite tuturor clienților chitanțe pentru sumele în numerar achitate de aceștia precum și factură dacă aceasta este solicitată de către clienți.
- Să păstrați și să actualizați împreună cu unitatea de service cartea de intervenții,.
- Să marcați orice sumă intrată în casa de marcat – fie ca vânzare fie ca intrare/ieșire de sume de serviciu din casa de marcat, deoarece dacă la punctul de vânzare aveți mai mulți bani decât cei marcați în casa de marcat, sume care nu pot fi justificate prin datele înscrise în documentele emise cu aparate de marcat electronice fiscale, în registrul special sau prin chitanţe – puteți primi o amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei, iar sumele nejustificate se confiscă.
- Pentru corectarea sau anularea înregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal sa intocmiti un dosar care va cuprinde:
a) sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea, cu precizarea motivatiei de corectare sau de anulare a acesteia, precum si a numarului de ordine al bonului fiscal de corectat, a orei si minutului emiterii acestuia;
b) decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate, emisa de directorul financiar-contabil, contabilul-sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului unitatii;
- Să vă instruiți personalul să emită bonuri fiscale corect și să le înmâneze clienților obligatoriu și să nu refuze sub nici o formă emiterea facturii la solicitarea clientului.
In 2017, casele de marcat dotate cu role jurnal pe suport hârtie vor fi înlocuite treptat, cu aparate de marcat echipate cu jurnal electronic.
Obligativitatea utilizării de aparate de marcat cu jurnal electronic de către operatorii economici şi eliminarea aparatelor de marcat cu rolă jurnal este cuprinsă în OUG 91/2014, modificat si completata prin OUG 57/2015. In prezent, Romania este singura tara din Europa in care se mai folosesc aparate de generatie veche, cu roala de hartie.
Calendarul trecerii la noile case de marcat este urmatorul:
Baza legala: de Legea 227/2015 privind Codul fiscal, OUG 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, HG 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG 28/1999.